lørdag 14. mars 2009

Andeby

Da vi tilbragte sommeren i USA for et par år siden, gikk det opp for meg hvorfor Andeby ser ut som den gjør. Det er rett og slett fordi det er nettopp slik en ganske gjennomsnittlig amerikansk middelklasseby ser ut.

Hus med gressplen foran. En liten stripe asfalt som fungerer som fortau, og hvor postkassestativet står. Utenfor det en liten stripe med gress igjen, og så veien. Omtrent som man også ser det i mange amerikanske filmer, når jeg tenker meg om.

Vi bodde noen uker i West Concord, en bitteliten by med en hovedgate med butikker, en nesten-hovedgate til på tvers av den, samt mange gater med eneboliger. En stor idrettsplass, skole, kirker (opptil flere), bibliotek (selvfølgelig), Dunkin donuts-restaurant, vaskeri og togstasjon. Fra togstasjonen kunne man ta toget inn til Boston hvis man ville. Og det ville man jo.

Ikke at jeg noensinne har tenkt å bosette meg i USA. Men skulle jeg gjort det, skulle det vært her.

Nabobyen heter Concord og er litt større, litt mer idyllisk, med litt bedre iskrem og mye finere bibliotek (med mye bedre service også). Concord er dessuten en viktig by i amerikansk historie. Men det skal jeg ikke komme inn på nå (har nemlig glemt detaljene ...)

Bildet er fra hovedgaten i Concord, hvor man finner flere artige små butikker og kaféer. Rådhuset, banken og postkontoret (som ikke er med på bildet) ser ut som det er klippet rett ut av Donald.

2 kommentarer:

  1. Herlig. Moro å se hvor dere bodde, og høre om hvordan livet i en "Ande-by" er:)
    Håper det er en fortsettelse?
    SaHeidi

    SvarSlett
  2. Hei!
    Så hyggelig at du titter innom!
    Tja, du skal ikke se bort fra at det kommer en fortsettelse "one of those days".
    I mellomtiden kan vi jo ta en mandagsprat "live" om en liten stund? Vanskelig å drikke kaffe i cyberspace ;-)

    SvarSlett