fredag 31. juli 2009

Boksommer



På Dagsrevyen i dag så jeg representanter for våre tre største bokhandlerkjeder smile bredt i begeistring over nordmenns leselyst i sommer. Jeg sitter på en annen gren i det samme treet, men har den samme utsikten. Jeg er enig: folk leser tydeligvis bøker i bunkevis.

Jeg skulle gjerne ha lest flere bøker i sommer enn jeg har gjort, for det er jo så mye som virker spennende. Men så er det dette blogg-universet, da, som også frister. Og som tar tid. Masse tid. At en halvtime føles som fem minutter er det helt sikkert flere enn meg som har oppdaget.

Men noen bøker er det blitt i sommer. Den største positive overraskelsen må jeg si at Vidar Sundstøl stod for. Jeg hørte en kollega nevne ham i forbifarten den siste dagen før jeg dro på ferie, og derfor havnet boka hans i bagasjen rett før flyet tok av. Det var jeg glad for. "Drømmenes land" er en krimroman som byr på så mye mer enn bare en krimhistorie. Handlingen foregår i det norske Amerika, og boka er den første i en trilogi. Jeg er enig med Dagbladets anmelder, som sier: "Dette er en glitrende roman, uansett sjanger".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar