lørdag 25. juli 2009

Bysommer-tips

Er du i Oslo i sommer og har lyst til å finne på noe, så har jeg et tips. Vi var en tur på Norsk Folkemuseum på Bygdøy i forrige uke. Det var endel år siden jeg var der sist, og det var fint å ta med barna og oppdage at veldig mye er som det var da jeg var liten. Vi kjøpte kremmerhus med sukkertøy i den gammeldagse kolonialen. Jeg husker at det alltid var det beste med et besøk på Folkemuséet. Kongen av Danmark, polkagriser, bringebærdrops og sånne kjempegode med sjokolade inni. Sånt godteri kjøper man jo nesten ikke lenger.

Men det som var mest morsomt med besøket denne gang, i hvert fall for meg, var å oppleve muséets nye attraksjon, leiegården fra Wessels gate 15. Den ble revet i 1999 og satt opp på Bygdøy i 2000-2001.

De siste årene er stadig flere av leilighetene blitt innredet i stilen fra ulike tidsperioder. Det er vel ingen overraskelse at leilighetene fra 1965 og 1979 gjorde størst inntrykk på meg og mitt følge. "Sånn hadde vi!" var en kommentar som gikk igjen. Aller mest begeistret ble jeg da jeg fant en stol trukket i nøyaktig samme turkise og sorte ullstoff som den stolen jeg nylig var så heldig å få av mormor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar