søndag 20. september 2009

Kattehuset i Riga


Her er bildet av den ene av kattene jeg nevnte i forrige innlegg. Det sitter en tilsvarende katt på det andre tårnet. Vi fikk historien fortalt av en kunstner som drev en liten butikk like i nærheten. På Aftenposten reiseside på nettet fant jeg hendelsen beskrevet på følgende måte:

The story goes that the owner of The Cat House in Riga, a rich Latvian merchant, had commissioned the cats after his membership to the Great Guild across the street was rejected. Initially, the cats were positioned with their rear-ends facing the guild and their tails straight up. Taking this as the insult it was intended to be, guild members took the merchant to court, demanding the animals be shifted into a less offensive position. They won the case, and the cheeky cats can still be seen to this day.

Kattene vender altså en annen vei nå. Faktisk kan du finne vår fabelaktige kafé Amelie hvis du følger stumpens retning.

Når vi først er inne på Rigas dyr: her er den originale værhanen som i mange år satt i spiret på domkirken. Den er byttet ut med en kopi nå, og originalen har begge ben trygt plantet på bakken i kirkens idylliske lille hage.

4 kommentarer:

  1. takk for historien! ;-) Og du fikk et bilde enda nærmere enn meg, tror jeg. Eller har jeg bilde av den ene og du den andre, kanksje?

    SvarSlett
  2. Hei-du-som-ikke-vil-bli-omtalt-med-navn-på-nettet.

    Sjekk ut funksjonen som gjør at etikettene blir liggende som "skyer". Jeg synes det var fresht:

    >Tilpass > Rediger under Etiketter > Vis- skyer

    Ses på mandag!

    SvarSlett
  3. Hei-du-med-fullt-navn-pluss-bilde-på-nettet.
    Skyene er freshe, ingen tvil om det. Kanskje jeg også skal prøve. Men da må jeg nok redigere etikettene mine litt, ellers blir det en enorm sky ...

    SvarSlett